LOGO1


22 Νοεμβρίου 2021 ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ Στο πλαίσιο της λήψης μέτρων για την αποφυγή της περαιτέρω διασποράς του κορωνοϊού, είναι συνταγματικώς αποδεκτό η Κυβέρνηση να λαμβάνει αποφάσεις που επιβάλλουν περιορισμούς…

Diamartiria2σε βάρος δικαιωμάτων για την προστασία της δημόσιας υγείας. Αυτό που δεν νοείται σε μία δημοκρατική κοινωνία είναι η ανάκληση αποφάσεων που στόχο είχαν ακριβώς την προάσπιση της δημόσιας υγείας, ιδίως όταν η υπαναχώρηση αυτή προκύπτει ως συνεπεία άσκησης πίεσης που απορρέει από οικονομικά συμφέροντα συνδικαλιστικών οργανώσεων που αποβλέπουν μόνο στο κέρδος, όπως εν προκειμένω.

Συγκεκριμένα, με κοινή υπουργική απόφαση στις 12 Νοεμβρίου 2021 (ΦΕΚ Β’ 5138, τροποποίηση στο Β’ 5277), με ισχύ από τις 5 έως τις 22 Νοεμβρίου, αποφασίστηκε ότι στα καταστήματα τροφίμων (σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ, κ.ο.κ.), στο λιανεμπόριο και στα κομμωτήρια απαγορεύεται η πώληση προϊόντων κομμωτικής επαγγελματικής χρήσης σε μη επαγγελματίες κομμωτές-κουρείς. Μάλιστα, ελήφθη μέριμνα για την πώληση των προϊόντων κομμωτικής για επαγγελματική χρήση, μόνο με την προϋπόθεση έκδοσης του προβλεπόμενου τιμολογίου και με την ταυτόχρονη επίδειξη επαγγελματικής ταυτότητας. Η απόφαση αυτή ελήφθη στο πλαίσιο προστασίας της δημόσιας υγείας λόγω κορωνοϊού, με το σκεπτικό της διασφάλισης ότι μόνο επαγγελματίες προμηθεύονται προϊόντα κομμωτικής επαγγελματικής χρήσης, δεδομένου ότι αυτά απαιτούν αντίστοιχη τεχνογνωσία για το χειρισμό τους, αποκλείοντας άλλα άτομα που τυχόν επιδιώκουν την προμήθειά τους για την παροχή υπηρεσιών κομμωτικής σε ιδιωτικούς χώρους - ιδίως σπίτια - σε άτομα που αδυνατούν να προσέλθουν σε κομμωτήρια, λόγω έλλειψης των νόμιμων προϋποθέσεων. Επομένως, το εν λόγω μέτρο απέβλεπε, σε κάθε περίπτωση, στην προάσπιση της δημόσιας υγείας, λαμβάνοντας υπόψη τους κινδύνους τόσο λόγω της πανδημίας του COVID-19 όσο και τους ευρύτερους κινδύνους για τη δημόσια υγεία από την ανεξέλεγκτη και ερασιτεχνική χρήση επαγγελματικών προϊόντων κομμωτικής.

Ωστόσο, εντελώς απροσδόκητα και αναιτιολόγητα η κυβερνητική αυτή απόφαση ανατράπηκε εν μία νυκτί, με νεότερη κοινή υπουργική απόφαση για τα μέτρα κατά της πανδημίας του κορωνοϊού στις 19 Νοεμβρίου, με ισχύ από τις 22 Νοεμβρίου έως τις 6 Δεκεμβρίου (ΦΕΚ Β’ 5401), όπου ορίζεται πλέον αιφνιδιαστικά ότι στα σούπερ μάρκετ, στο λιανεμπόριο και στα κομμωτήρια ναι μεν απαγορεύεται η πώληση προϊόντων κομμωτικής για επαγγελματική χρήση σε μη έχοντες άδεια ασκήσεως επαγγέλματος κομμωτή-κουρέα, εφόσον όμως η πώληση αφορά σε περισσότερα από δύο (2) τεμάχια προϊόντων ανά κωδικό είδους και ανά πελάτη. Η πώληση περισσότερων τεμαχίων προϊόντων κομμωτικής για επαγγελματική χρήση ανά κωδικό σε πελάτη επιτρέπεται μόνο με την προϋπόθεση έκδοσης του προβλεπόμενου τιμολογίου και με την ταυτόχρονη επίδειξη επαγγελματικής ταυτότητας.

Με τον τρόπο αυτό, η Κυβέρνηση θεωρεί ότι η πώληση επαγγελματικών ειδών κομμωτικής σε μη επαγγελματίες δεν συνιστά κίνδυνο για τη δημόσια υγεία είτε των αγοραστών είτε των προσώπων στα οποία θα εφαρμοστούν τα συγκεκριμένα προϊόντα, χωρίς την απαιτούμενη τεχνογνωσία και εμπειρία, εφόσον η προμήθεια των προϊόντων αυτών περιορίζεται στα δύο τεμάχια ανά κωδικό είδους και ανά πελάτη.

Και αναρωτιέται κάποιος. Με ποιο κριτήριο επιλέγεται ο εν λόγω αριθμητικός περιορισμός; Τα δύο είδη συνιστούν μικρότερο κίνδυνο για τη δημόσια υγεία; Πως διασφαλίζεται ότι κάποιος δεν θα προμηθευτεί το σύνολο των προϊόντων που επιθυμεί, απευθυνόμενος απλώς σε περισσότερα καταστήματα (σούπερ μάρκετ, μίνι μάρκετ, κομμωτήρια, λιανεμπόριο); Πως διασφαλίζεται ότι ο ίδιος «πελάτης» ή συνεργαζόμενος με αυτόν δεν θα προβεί σε περισσότερες αγορές - πέραν δηλαδή του αριθμητικού ορίου - ακόμα κι από το ίδιο κατάστημα με την επιστροφή του σε αυτό μετά την ολοκλήρωση της πρώτης συναλλαγής; Με λίγα λόγια, ο αριθμητικός περιορισμός που τέθηκε στη δεύτερη απόφαση, αιφνιδιάζοντας για μία ακόμα φορά την αγορά, θεωρούμε ότι σε καμία περίπτωση, δεν διασφαλίζει τη δημόσια υγεία, αντίθετα επιτρέπει την εξακολούθηση της ασυδοσίας και ακυρώνει το σκοπό της ρύθμισης του ΦΕΚ Β’ 5277.

Υπενθυμίζουμε ότι ήδη από το 2019, η Κ.Ο.Κ.Κ.Κ.Ε. επεσήμανε με σειρά επιστολών της προς τους αρμόδιους φορείς την έξαρση του φαινομένου της παράνομης κατ’ οίκον και σε ιδιωτικούς χώρους δραστηριοποίησης «κομμωτών», στο πλαίσιο «μαύρης» εργασίας, ιδίως λόγω της επιβολής του μέτρου της εισόδου πελατών στα κομμωτήρια μόνο με προϋποθέσεις (πιστοποιητικό εμβολιασμού ή πιστοποιητικό νόσησης ή διαγνωστικό τεστ), με δυσμενέστατες συνέπειες για τη διασπορά του κορωνοϊού. Συνεπώς, η αιφνιδιαστική μεταβολή της νομοθεσίας που επιτρέπει ουσιαστικά την «άνευ ορίου» προμήθεια επαγγελματικών προϊόντων κομμωτικής - για την εξυπηρέτηση μάλιστα μικροσυνδικαλιστικών συμφερόντων - μόνο ως περιπαικτική και προκλητική μπορεί να χαρακτηριστεί σε βάρος των πραγματικών επαγγελματιών κομμωτών-κουρέων που δίνουν καθημερινά τη μάχη για την εξυπηρέτηση της κοινωνίας με σύννομο τρόπο, έχοντας να αντιμετωπίσουν επιπλέον και την αδυναμία διασφάλισης της επαγγελματικής τους υπόστασης και του εισοδήματός τους.

Μας κάνει δε ιδιαίτερη εντύπωση που, παραβλέποντας τις συνέπειες για τη δημόσια υγεία και την έξαρση του φαινομένου της παραοικονομίας που παρατηρείται με κομμωτές που παρέχουν κατ’ οίκον υπηρεσίες χωρίς να υπόκεινται σε κανέναν απολύτως υγειονομικό έλεγχο, θεσπίστηκε μία αλυσιτελής ρύθμιση, υπό την άσκηση πίεσης εκ μέρους συνδικαλιστικών οργανώσεων με το επιχείρημα ότι μειώνονται αισθητά οι πωλήσεις και αφαιρείται εισόδημα από τα ποσοστά πωλήσεων σε σούπερ μάρκετ, καταστήματα λιανεμπορίου και κομμωτήρια, με το εκβιαστικό μάλιστα επιχείρημα του «κινδύνου» μακροπρόθεσμης απώλειας θέσεων απασχόλησης, εάν η πλήρης απαγόρευση πώλησης επαγγελματικών προϊόντων κομμωτηρίου επεκταθεί και μετά τις 22 Νοεμβρίου. Αγνοείται, δηλαδή, τόσο η δημόσια υγεία που διασφαλίζεται μόνο με την πώληση των σχετικών προϊόντων μόνο σε επαγγελματίες κομμωτές που αποδεικνύουν την επαγγελματική τους ιδιότητα, προς το συμφέρον των καταναλωτών, όσο και η ανάγκη αξιοπρεπούς επιβίωσης μίας άλλης επαγγελματικής ομάδας, αυτής των κομμωτών που δραστηριοποιούνται εξίσου νόμιμα, εισφέροντας στην ελληνική οικονομία.

Εξάλλου, δεν επέρχεται απώλεια εσόδων για το κράτος, σε περίπτωση που εφαρμόζονται ελεγκτικοί μηχανισμοί πάταξης της παραοικονομίας, αλλά εφόσον διατηρηθεί το καθεστώς ασυδοσίας σε βάρος των νόμιμων επαγγελματιών κομμωτών. Με λίγα λόγια, κριτήριο για το Κράτος δεν μπορεί να είναι η απώλεια εσόδων ιδιωτών στο χώρο του λιανεμπορίου, των σούπερ μάρκετ κ.λπ., αλλά η σύννομη διάθεση επαγγελματικών προϊόντων κομμωτικής που μπορεί να είναι επικίνδυνα στα χέρια καταναλωτών που δεν διαθέτουν τη γνώση για την εφαρμογή τους.

Ως εκ τούτου η Κ.Ο.Κ.Κ.Κ.Ε θα συνεχίσει να αγωνίζεται για την επαναφορά της προηγούμενης απόφασης (ΦΕΚ Β’ 5277), όχι μόνο ως εξαιρετικό μέτρο κατά της πανδημίας, αλλά ως μόνιμη θεσμική πρωτοβουλία που διασφαλίζει τη δημόσια υγεία των καταναλωτών αλλά και τη σύννομη δραστηριοποίηση του χώρου των κομμωτών και γι’αυτό τον λόγο έχει ήδη οριστεί αύριο συνάντηση αντιπροσώπων της Ομοσπονδίας μας με τον Υπουργό Ανάπτυξης και Επενδύσεων.

Diamartiria3Πηγή: http://kokkke.blogspot.com/2021/11/blog-post_22.html